fbpx

Hoeveel cafeïne zit er in koffie?

Cafeïne komt van nature voor in koffie, in kleinere hoeveelheden in thee (ook bekend als theïne). Maar het komt ook voor in energiedrankjes, cola, ijsthee, chocolade, chocolademelk. Bij het drinken van ongeveer 1 à 2 kopjes koffie verbetert cafeïne de concentratie en prestatie en verdrijft de vermoeidheid.

 

Er bestaan verschillende adviezen voor cafeïne inname per dag voor volwassenen (400 milligram), voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven (200 milligram) en kinderen in de leeftijd 13 tot 18 jaar (maximaal 1 cafeïne houdend drankje per dag)

 

Maar hoe weet je hoeveel cafeïne er in een product zit? Het cafeïnegehalte van een kop koffie of thee hangt af van de soort, hoeveelheid en grootte van de kop. Er is natuurlijk ook cafeïnevrije koffie, wettelijk gezien mag hier minder dan 0,1% cafeïne per 100ml in zitten. Hoeveel cafeïne in een kop zit, zie je in de tabel hier onder.

 

Product Cafeïne* Portie Cafeïne**
Koffie – filter 70 Kopje 125 ml 85
Koffie – instant 50 Kopje 125 ml 60
Koffie – espresso 130 Kopje 50 ml 65
Decaf 2,5 Kopje 125 ml 3
Thee (zwart/groen) 25 Kopje 125 ml 30
Cola 10 Glas 180 ml 18
IJsthee 9 Glas 180 ml 16
Energiedrank 30 Blikje 250 ml 80
Energieshot 135 Blikje 60 ml 80
Chocolademelk 2 Beker 180 ml 4
Pure chocolade 40 30 gram*** 14
Melkchocolade 20 30 gram*** 6

* Milligram cafeïne per 100 milliliter of per 100 gram

** Milligram cafeïne per portie

*** Dat is 1/3 reep. Een normale reep is 100 gram en een grote reep is 200 gram

Bron: Voedingscentrum

Hoeveel cafeïne zit er in koffie
X