
24 apr Koffie en thee blijven populair
Met veel interesse heb ik de rapportage van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek 2022 gelezen, die onlangs werd gepubliceerd door Koffiethee.nl. Dit onderzoek biedt een fascinerende blik op de trends en voorkeuren van Nederlandse koffie- en theedrinkers. In deze blog zal ik enkele van de belangrijkste bevindingen bespreken en analyseren wat dit betekent voor de koffie- en thee-industrie.
Allereerst blijkt uit het onderzoek dat koffie nog steeds veruit de meest populaire drank is onder Nederlanders. Maar liefst 83% van de respondenten geeft aan dagelijks koffie te drinken, en gemiddeld worden er 3,4 kopjes per dag gedronken. Filterkoffie is nog steeds het meest gedronken type koffie, maar het gebruik van koffiepads en cups neemt toe. Ook zien we dat er steeds meer interesse is in duurzame koffie, waarbij 43% van de respondenten aangeeft hierop te letten bij de aankoop van koffie.
Opvallend is dat het onderzoek laat zien dat thee in populariteit groeit. Bijna de helft van de respondenten (48%) drinkt dagelijks thee, en gemiddeld worden er 2,5 kopjes per dag gedronken. Zwarte thee is het meest gedronken type thee, maar groene thee en kruidenthee winnen aan populariteit. Ook hier zien we dat duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt, waarbij 38% van de respondenten aangeeft hierop te letten bij de aankoop van thee.
Een ander interessant inzicht uit het onderzoek is dat er steeds meer behoefte is aan variatie in het koffie- en thee-aanbod. Zo blijkt dat 52% van de respondenten graag nieuwe koffie- en theesmaken uitprobeert. Ook zien we dat er steeds meer vraag is naar koffiespecialiteiten, zoals cappuccino, latte macchiato en flat white.
Tot slot biedt het onderzoek ook inzicht in het drinkgedrag van Nederlanders buiten de deur. Hieruit blijkt dat 57% van de respondenten regelmatig koffie of thee buiten de deur drinkt, vooral bij horecagelegenheden. Ook hier zien we dat er steeds meer vraag is naar koffiespecialiteiten, en dat duurzaamheid ook hier een belangrijke rol speelt.
Wat betekent dit alles voor de koffie- en thee-industrie? Het onderzoek laat zien dat er steeds meer behoefte is aan variatie en duurzaamheid in het aanbod van koffie en thee. Koffie- en theeproducenten kunnen hierop inspelen door het aanbieden van nieuwe smaken en duurzame producten. Ook kunnen horecagelegenheden hierop inspelen door het aanbieden van koffiespecialiteiten en het aanbieden van duurzame koffie en thee.
Kortom, het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek 2022 biedt interessante inzichten in het drinkgedrag en de voorkeuren van de Nederlanders. Het hele rapport van Koffie & Thee Nederland kan je hier vinden.
Geen reactie's