Wat moet onze nieuwe dropsmaak worden? Deze vraag stelde dropmerk Klepper & Klepper aan hun fans, en maar liefst 10.000 inzendingen volgden. Na uitgebreid testen, proeven en afwegen werd de nieuwe smaak gekozen: drop met koffie.
Echte Koffie, Geen Aroma
“Niet zomaar koffiearoma, maar échte koffie,” benadrukt Klepper & Klepper. In maart 2023 kwam het merk op het idee om hun fanbase de nieuwe smaak te laten kiezen. De bedenker van de winnende smaak zou zijn of haar naam vereeuwigd zien op de verpakking en een jaar lang gratis drop ontvangen.
10.000 Smaakideeën
Van kaasdrop tot bierdrop en van stroopwafeldrop tot broodje carpacciodrop: de meest uiteenlopende smaken werden ingestuurd. Het team van Klepper & Klepper moest zich door meer dan 10.000 inzendingen worstelen om de beste smaken te selecteren.
“Het combineren van drop met andere smaken is een kunst,” zegt mede-oprichter Huub Klepper. Na een jaar van testen en ontwikkelen kwam het perfecte eindproduct: een écht lekkere drop.
Van Stroopwafel tot Koffie
Niet alle ingezonden smaken waren even bruikbaar, maar sommige waren serieuze kanshebbers. Zo bleek de stroopwafelsmaak een mislukking te zijn. “Het smaakte verschrikkelijk,” aldus Huub. “Alsof je een botersnoepje in water had laten oplossen.”
Uiteindelijk besloot het team te werken met de smaak koffie, ingestuurd door 263 mensen. Kim uit Leiden was een van hen en viel op door haar argumentatie. Ze beschreef hoe ze tijdens het drinken van een kopje koffie laurierdrop had gegeten en verrukt was over de smaakcombinatie. Na zelf testen, bleek ze gelijk te hebben.

Echte Ingrediënten
Drop met koffie bedenken is één ding, het maken is een andere uitdaging. Klepper & Klepper gebruikt altijd echte ingrediënten. Hun honingdrop bevat 12% Nederlandse honing, en hun laurierdrop zuivere laurierolie. De nieuwe koffiedrop moest dus echte koffie bevatten, wat door Europese regels ingewikkeld bleek.
Ze vonden een oplossing: verse koffie wordt gebrouwen van duurzame bonen, direct verpakt en ingevroren om later in de drop te verwerken.
Marktonderzoek op de Markt
Willem Klepper, mede-eigenaar, staat drie keer per week op de markt met zijn snoepkraam. Daar wordt de nieuwste drop altijd eerst getest. Het marktpubliek in Alkmaar en Castricum is kritisch, maar de koffiedrop scoorde gemiddeld een 7,9.
Kim, de mede-bedenker, werd volledig betrokken bij de ontwikkeling. “Het was een geweldig avontuur,” zegt ze trots. “Mijn naam staat nu op de verpakking en de smaak is nog beter dan ik had gedacht.”

Klepper & Klepper: De Beste Drop Ooit
Klepper & Klepper is een Nederlands dropmerk van vader Willem en zoon Huub Klepper. In 2015, ter gelegenheid van Willems 25-jarig jubileum op de markt, ontwikkelden ze een jubileumdropje. Dit viel zo goed in de smaak dat ze besloten het landelijk uit te rollen onder de naam De Beste Drop Ooit. Inmiddels zijn er varianten zoals mildzout, honing, laurier, pittigzout en nu dus koffie. De drop is glutenvrij en bevat geen gelatine. Ook de verpakking is duurzaam en volledig composteerbaar. Het merk is inmiddels internationaal verkrijgbaar in landen zoals Engeland, Finland, Duitsland en Canada.
Met hun voortdurende zoektocht naar verbetering blijft Klepper & Klepper innoveren en nieuwe smaken toevoegen, altijd met oog voor kwaliteit en duurzaamheid. Wil je deze nieuwe unieke drop met koffie zelf uitproberen, kijk hier waar je Klepper & Klepper drop kan kopen!
Beeldmateriaal: Klepper & Klepper, foto winnares Kim van Maryse Visser.
