Italiaanse Bialetti Percolator – Een Geliefd Koffie-icoon viert 90-jarig jubileum

Wereldwijd genieten koffieliefhebbers van hun ochtendritueel met een klassieke aluminium Bialetti-percolator, een uitvinding die bij toeval werd ontdekt door de Italiaanse Alfonso Bialetti. Dit jaar viert het merk Bialetti een bijzondere mijlpaal, namelijk het 90-jarig jubileum van deze geliefde designklassieker.

Het ontstaan van de Bialetti-percolator gaat terug tot 1933, toen Alfonso Bialetti een patent aanvroeg voor zijn ingenieuze uitvinding. Hij liet zich inspireren door het zien van zijn vrouw terwijl ze de was deed met een stoomtobbe. Deze tobbe hield stoom vast, wat zorgde voor opwarming en druk. Alfonso Bialetti besefte dat hij dit concept kon gebruiken voor koffiezetten en zag al snel het potentieel.

De bekendheid van de Bialetti-percolator werd verder vergroot door een succesvolle reclamecampagne bedacht door Alfonso’s zoon, Renato Bialetti, in de jaren ’50. Het iconische kleine besnorde mannetje, ontworpen door striptekenaar Paul Campani, siert nog steeds de koffiepotten en versterkte het imago van dit koffie-icoon. In de jaren ’60 was de Bialetti al te vinden in de meeste huishoudens in Italië en later veroverde het merk ook internationale markten.

In de afgelopen vijf jaar heeft de Bialetti-percolator te maken gehad met uitdagingen door de opkomst van koffiemachines met capsules. Deze nieuwe trend zorgde ervoor dat het koffie-icoon dreigde te verouderen en zelfs op de rand van faillissement stond. Dankzij een kapitaalinjectie en enige modernisering van hun producten, wist het merk echter te overleven en is het in 2023 nog steeds overal verkrijgbaar.

De blijvende populariteit van de Bialetti komt waarschijnlijk door de betaalbaarheid, vanaf €35 heb je al een percolator. Zowel jonge als oudere koffieliefhebbers tonen interesse in het product. Vooral tijdens de feestdagen is er een piek in de verkoop. Daarnaast blijft het een sterk merk en de compacte en draagbare eigenschappen maken het apparaat ideaal om mee te nemen op vakantie.

Hoewel het merk Bialetti nog steeds zijn aantrekkingskracht behoudt, heeft het bedrijf nog steeds schulden. Niettemin zijn de aluminium Bialetti-percolators nog steeds in trek bij koffieliefhebbers wereldwijd. Het 90-jarig jubileum van het merk markeert een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van dit geliefde koffie-icoon. De naam Bialetti blijft een sterk merk dat koffieliefhebbers blijft aanspreken, mede dankzij zijn eenvoudige, betaalbare en bewezen kwaliteit in het zetten van heerlijke koffie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.