fbpx

Wat zijn de 5 Waves of Coffee?

In de wereld van koffie is de laatste jaren veel veranderd. Er wordt steeds meer gefocust op kwaliteit en liefde voor het product. Tegenwoordig zijn koffie en thee niet meer gewoon een drankje, het is onderdeel van een lifestyle. Maar hoe is dat zo gekomen? Het heeft te maken met de “5 Waves of Coffee”. Deze stromingen hebben zich afgelopen decennia ontwikkeld. 

 

Begin 18e eeuw brachten de Nederlanders koffieplanten naar Indonesië. Hierna werd het door de rest van de wereld in geschikte gebieden geproduceerd voor de wereldmarkt, zoals wij koffie nu kennen. Er zijn heel veel ontwikkelingen geweest vanaf de eerste introductie tot één van de populairste dranken ter wereld. Lees hieronder over de meest recente ontwikkelingen, de 5 Waves of Coffee.

 

 

First wave: Traditionele koffie cultuur

In de 20e eeuw wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van donker gebrande en gemalen “roodmerk” koffie. Koffie is massaproduct, is vooral functioneel en moet snel gezet kunnen worden, instant koffie wordt geïntroduceerd.

 

Second Wave: Merk ketens

In de tweede helft van de jaren ’90 begint de tweede golf. Er komen steeds meer verschillende merken op de markt, er komen steeds meer koffiewinkels en het is het begin van dranken op basis van espresso. Koffie wordt voor het plezier gedronken.

 

Third Wave: Ambachtelijke koffie

Het begin van deze eeuw wordt er vooral gefocust op ambachtelijk gebrande koffie. Er is een sterke groei van kleine koffiebranders. Er wordt steeds meer waarde gehecht aan de unieke smaken van single origin koffie.

 

Fourth Wave: Wetenschap van koffie

Vanaf het begin van 2010 wordt er steeds meer geëxperimenteerd met koffie. Alles van de koffie wordt gemeten met steeds geavanceerdere meetapparatuur om dé beste koffie te maken. Er ontstaat steeds meer kennis van de eigenschappen van koffie. Er wordt steeds meer belang gehecht aan de kwaliteit van het water. Koffie wordt door horeca ook steeds vaker zelf gebrand.

 

Fifth Wave: Koffie bedrijf

Tegenwoordig is koffie voornamelijk een luxe product, wat doet denken aan de cultuur van de boetiekwinkels. Er wordt gestreefd naar hoge kwaliteit en continue verbetering, de klant staat hierbij centraal. Ambitieuze concepten komen steeds meer op de markt.

Bron: Allegra World Coffee Portal

X
0
    0
    Jouw mandje
    Je winkemandje is leegTerug naar de shop
    Wat onze klanten zeggen
    44 beoordelingen